Looptrainingen

Gemiddeld doe ik zo'n zeven looptrainingen in de week. Over het algemeen zijn dit twee intervaltrainingen en verder zijn het duurlopen. Hoeveel ik op de baan train en hoeveel daarbuiten ligt een beetje aan de periode van het seizoen. In de winter zoek ik bijvoorbeeld meer heuvels op om me voor te breiden op de crossen. Iets dergelijks geldt voor de intensiteit van de trainingen. 's Winters is de focus meer gericht op het leggen van een goede basisconditie, terwijl tijdens het baanseizoen de trainingen meer wedstrijdspecifiek zijn.

Om goed bij te houden wat ik precies train gebruik ik een horloge, waarmee ik achteraf mijn trainingen online zet via Strava. Hiernaast zie je mijn afgelopen paar trainingen.

Noah Schutte, in zijn Leiden Atletiek tenue, juicht na een goed gelopen Warandeloop. Dit is jaarlijks de best bezette cross in Nederland en in dit geval tevens het Nederlands kampioenschap (NK) cross.
Noah Schutte tijdens de Sylvestercross in Soest, de cross die jaarlijks op 31 december gehouden wordt.

Aanvullend

Naast het lopen zijn er andere vormen van trainen waarbij ik mijn loopvermogen train zonder daadwerkelijk hard te lopen. Het cardiovasculair systeem is de motor van iedere loper en is ook te trainen door middel van andere duursporten. Ik fiets regelmatig en zit af en toe op de crosstrainer. Hardlopen is erg blessuregevoelig en op deze manier kan ik extra trainen zonder de loopimpact op mijn lichaam te vergroten.
Behalve het trainen van mijn duurvermogen doe ik ook één keer per week krachttraining en regelmatig wat simpele oefeningen. Dit is voornamelijk om mijn lichaam sterker te maken en zo blessures te voorkomen. Bovendien helpt dit om in het laatste stadium van een race met goede techniek en krachtige pas te kunnen finishen.

garmin-forerunner-235